Att röra på sig på många olika sätt är något av det bästa du kan göra för din hälsa, kompletterar du med hälsosam kost, regelbundna sömnvanor och ett arbete med stimulans och lagom belastning så har du enligt många experter stora möjligheter att leva ett långt och hälsosamt liv. När rörelsen kommer på tal så tror många nybörjare att det handlar om Vasalopp, långlopp, swimrun eller ett maraton. Men riktigt så är det inte. Sporter och idrotter med mål att ta sig fram länge, högt eller på något annat extremt sätt är ofta just det, extremt – för både kropp och själ. Det kan vara förknippat med skador och många slutar efter avklarad utmaning. De har inte funnit glädjen och den långa hälsosamma livsstilen som förknippas med att röra på sig och må bra.

Golfsporten har utvecklats även den mot en proffskarriär med seriespel, cuper och världsstjärnor som reser jorden runt för att göra det som de är bäst på, spela golf. Som tur är har sporten samtidigt, i en parallell värld, utvecklats till att bli ett hälsosamt och nyttigt rörelsealternativ, en sport som utmanar dig fysiskt men också psykiskt och starkt hör ihop med att må bra. Att spela golf är även i grunden en utomhussport även om du under vintern kan tycka att det är skönt att träna och slå dina bollar inomhus i en golfsimulator eller på en inomhusranch. Sedan har golfen en social del i sin hälsosamma stil, det är en lagsport fast den är individuell. Du spelar för dig själv men mot andra och de är oftast fler än bara två motståndare, ibland en grupp på 4 som går en golfrunda.

Mätbara hälsosamma effekter av att spela golf.

Många av de hälsosamma effekterna av golfspelandet är svåra att mäta förutom för den som spelar, energin, viljan att röra på sig, känslan av att komma in efter en dag utomhus och den glädjen spelet har givit dig. Men det finns även mätbara effekter att ta till i ett mer vetenskapligt perspektiv, ett perspektiv som förhoppningsvis även kan ge läkare mer vatten på sin kvarn än att skriva ut medicin på recept. För motion är rena dunderkuren för många av våra moderna välfärdssjukdomar idag. Att gå från att vara en klassisk soffliggare till att börja spela golf ger helt klart en möjlighet att se en fett- och kaloriförbränning som ökar. Med ökad rörelse ökar även kaloriförbrukningen och i golfsporten har man den klassiskt välkända lågintensiva arbetsbelastningen. Golf är alltså ingen extremsport och passar därför de flesta människor.

Lågintensiv arbetsbelastning och pulshöjande verksamhet.

Ett konstant gående i flera timmar som det trots allt tar att spela en golfrunda är rena dunderkuren för hälsan. Här skall dras golfvagnar, och det gås i ett böljande landskap samtidigt som sällskapet har ett så kallat samtalstempo, det är mycket som skall avhandlas under en golfrunda. Ju starkare och mer van du blir att gå runt en golfrunda, så märker du att du klarar av att öka tempot mellan hålen, ett samtalstempo blir en rask promenad och slagen blir längre och säkert mer träffsäkra och fokuserade. För i och med att din kondition förbättras får du mer kraft att utveckla slaglängd och teknik i spelet. Målet kan vara att få en lätt svettning på kroppen av en golfrunda, då har du lyckats att hålla pulsen uppe på en bra energiförbrännande nivå.

Alternativ träning till golfen ger resultat.

Vill du utveckla ditt golfspel och kunna njuta av framsteg på golfbanan, fler och längre golfrundor eller orka spela flera golfrundor ett par dagar i sträck? Då är det bra att alternativträna under golfens lågsäsong. Träna din kondition och styrka, balansera kroppens belastning med en jämnstark kropp och muskeluppbyggnad. Låt vinterträningen bli ett sätt att öka prestationen på golfbanan. Att träna högintensiv träning såsom intervallpass, styrkepass med golfinriktade övningar ger resultat. Att balansera kroppen genom stretch och yoga kommer att ge dig ett helt annat startläge rent fysiskt när golfsäsongen går igång. Du märker att din kondition är bättre, orken större, styrkan bättre och den fantastiska märkbara ökningen av din fokusering. Är du intresserad av ett hälsosamt liv utöver golfprestationen så tar du naturligtvis tillfället i akt och tittar över din kosthållning. Där har du ytterligare ett vinstgivande recept.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *